IJburgerNieuws - IJburglaan en Nesciobrug grootste problemen fietsroutes
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226672&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=ijburgernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=108" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
De Nesciobrug staat niety te boek als de meest fietsvriendelijke fietsersbrug.
De Nesciobrug staat niety te boek als de meest fietsvriendelijke fietsersbrug. (Foto: Hans Peijs)
Algemeen

IJburglaan en Nesciobrug grootste problemen fietsroutes

De Fietsersbond Amsterdam wil weten hoe IJburgers de fietsroutes op en rond het eiland ervaren. Daarom is een onderzoek uitgeschreven dat u hier kunt vinden.

De kruising IJburglaan-Zuiderzeeweg (tussen de Amsterdamse- en Schellingwoudebrug, bij Zeeburgereiland) is een van de gevaarlijkste hordes die fietsers van en naar IJburg moeten nemen. Het verkeer is hier razend druk en de verkeerslichten zijn zodanig afgesteld dat je als fietser lang moet wachten. En dat leidt er oe dat veel fietsers de neiging hebben het rode verkeerslicht te negeren. "We hopen dat hier in de toekomst een ongelijkvloerse kruising komt voor het kruisend fietsverkeer", vertelt Marjolein de Lange van de Fietsersbond Amsterdam.

Nesciobrug
Een ander gevalletje van 'niet heel prettig' is de Nesciobrug. Niet eens vanwege het feit dat deze nogal stijl is, maar wel omdat hier veel scooters rijden. "De brug is veel te smal voor fietsers, joggende voetgangers en scooters en dat levert gevaarlijke toestanden op", legt Teeja Arissen uit. Wat de Fietsersbond betreft worden scooters en snorfietsers hier geweigerd. "Voor hen is de Diemer Zeedijk of de IJburglaan de beste route."
Op de IJburglaan zelf zijn ook de nodige haken en ogen, vertelt Arissen, die zelf op IJburg woont. "De IJburglaan is erg breed en heeft in het midden de trambaan. De afstanden tussen de oversteekpunten zijn groot. Veel fietsers en scooters rijden daardoor aan de verkeerde kant van de weg Het fietspad is echter berekend op éénrichtingsverkeer. Een ander probleem is de uitvoering van de bestrating bij de kruisingen. Uit esthetische overwegingen zijn er naast de rijbanen voor auto's verdiepte klinkerranden aangelegd en dat fietst niet prettig."

Ook heeft Arissen vragen bij de slechte verlichting in het Diemerpark en met name op de Diemerzeedijk en zo zijn er nog meer vragen, weten ze bij de Fietsersbond. En weten ze ook bij Stadsdeel Oost. In het Gebiedsplan 2018 staat namelijk dat "om goed gebruik te kunnen maken van de nabijheid van de stad en alle voorzieningen zijn goede verbindingen naar Amsterdam belangrijk voor IJburgers". Geld voor maatregelen is er echter niet.

Rode draden
Een echt helder beeld van wat IJburgers verwachten en vinden van de fietsroutes van en naar IJburg is er echter niet en daarin wil de Fietsersbond Amsterdam voorzien. De Lange: De Lange: "We willen weten hoe IJburgers aankijken tegen de verbindingen met de omgeving, hoe veilig, ook sociaal veilig, leuk en comfortabel de fietsroutes worden gevonden en hoe het is gesteld met de parkeervoorzieningen voor fietsers. Wat dit betreft zijn we bijvoorbeeld benieuwd hoe IJburgers de overdekte voorzieningen vinden die in de parkeergarages van de meeste blokken bestaan."
De uitslagen van het onderzoek worden in maart tijdens een speciale Flex Night Live in de FlexBieb gepresenteerd.

Het onderzoek staat op fietsersbondamsterdam.nl. Er worden onder de inzenders drie fietssloten verloot.

Reageer als eerste

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226672&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=ijburgernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=108" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Elke woensdag het IJburgerNieuws per e-mail
Meer berichten

IJburgerNieuws nieuwsbrief

Elke woensdag het IJburgerNieuws per e-mail
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226673&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=ijburgernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=108" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>